Zajęcia adaptacyjne

CELE OGÓLNE

    • adaptacja do przedszkola dzieci nowych
    • poznanie imion dzieci i rodziców podczas wspólnych zabaw, integracja dzieci i rodziców
    • nawiązanie kontaktu z dziećmi i ich rodzicami
    • oswojenie dzieci z nowym otoczeniem, nauczycielkami
    • wzbudzenie zaufania do nauczyciela
    • zapewnienie poczucia bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu
    • wprowadzenie miłej i przyjaznej atmosfery, pełnej radości i zaufania
    • zachęcanie do wspólnej zabawy
    • poznanie sali, łazienki i szatni grupy 3 latków
    • ułatwienie dzieciom przekroczenia progu przedszkole /dom
    • zmniejszenie lęku i eliminowanie stresu u dzieci i ich rodziców przed nowym i nieznanym otoczeniem
    • poznawanie dzieci w zabawie dowolnej oraz inicjowanej przez nauczyciela
    • poznawanie oczekiwań dzieci i rodziców wobec placówki
    • możliwość pokazania elementów pracy opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej
    • poznawanie rodziców w działaniu i zabawie z własnym dzieckiem
    • przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania.
    • CELE OPERACYJNE, DZIECKO
      • zna imiona kolegów, koleżanek
      • zapoznaje się z nowym otoczeniem, swoją nauczycielką
      • czuje się bezpieczne
      • spędza czas w miłej atmosferze i jest chętne do zabawy
      • wie, gdzie jest jego sala, łazienka i szatnia

METODY

      • słowne: rozmowa, pogadanka, wierszyk, wyjaśnienie, objaśnienie
      • czynne (zadaniowe): zadań stawianych do wykonania, ćwiczenia praktyczne
      • kierowane aktywnością dzieci
      • poglądowe: pokaz, demonstracja

FORMY

      • grupowa
      • pary
      • indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

      • etykietki z imionami,
      • piłka,
      • pluszowy miś,
      • kolorowanki,
      • kredki,
      • kartki,
      • chusta animacyjna
      • balony
      • ciastka, owoce, soki, woda

PRZEBIEG ZAJĘCIA

1) Przywitanie rodziców i dzieci, wręczenie im wyciętych z taśmy samoprzylepnej naklejek – etykietek z imieniem dziecka

2) Powitanie dzieci:

      • Witam wszystkich, którzy dzisiaj chętnie przyszli do przedszkola (nauczycielka macha do dzieci ręką, a dzieci jej odpowiadają)
      • Witam tych, którzy trochę nie chcieli przyjść do przedszkola
      • Witam wszystkich, którzy mają dobry humor
      • Witam wszystkich, którzy mają trochę zły humor
      • Witam wszystkich, którzy chcą się z nami bawić

3) zabawa integracyjna „Podaj swoje dłonie”

Podaj proszę  swoje dłonie i uśmiechnij się ha,ha

Podaj proszę swoje imię zabawimy się

      • Rodzice wraz z dziećmi stoją w kole (rodzic za dzieckiem) podczas śpiewania podają dziecku misia. Dziecko, które ma misia mówi swoje imię. Zabawa trwa do momentu prezentacji wszystkich uczestników.

4) Zabawa balonikami

      • Dzieci dokonują wyboru balonika. Podają go rodzicowi, którego zadaniem jest jego nadmuchać. Dzieci dopingują swoich rodziców.
      • Dzieci stają naprzeciwko swoich rodziców. Każde z nich ma przed sobą nadmuchany balonik. Dzieci dmuchają tak, aby balonik przesuwał się do przodu w stronę rodzica. Następnie zamiana ról – rodzic dmucha w stronę swojego dziecka

5) Zabawa „Misie”

      • Dzieci tańczą z rodzicami, śpiewając piosenkę i naśladując ruchy misiów:

Ty i ja, ty i ja, ty i ja – obracają się dookoła

Misie szare, misie szare obydwa – pokazują na siebie

I kochają się te misie, przytulają swoje pysie – przytulają się do siebie i głaszczą po głowie.

Misie szare, misie szare obydwa – obracają się dookoła.

      • Następnie dzieci wymieniają się parami.

6) Rysowane wierszyki

      • Nauczycielka mówi i rysuje na kartce. Rodzic rysuje razem z dzieckiem trzymając rękę dziecka w swojej, potem jest wodzenie palcem po narysowanym zwierzaku przy drugim mówieniu wiersza.

„Jeż”

Dla każdego, kto chce zwierza,

narysuje dzisiaj jeża,

najpierw kreskę i półkole,

w środku kolec, kolec, kolec,

kolec, kolec, kolec,

potem oko, no i nos,

w sali mamy jeży stos.

 

„Słoneczko dla kolegi”

Najpierw jedno duże koło,

Potem kreski rób dokoła,

Kreska duża potem mała

I promyków masa cała.

Jeszcze buzia uśmiechnięta

I śmiejące się oczęta.

 

7) Zabawy z chustą animacyjną

      • „Kolorowe motyle”- dzieci – motyle wykonują polecenia: przebiegają pod chustą, biegają za chustą, siadają na chuście.
      • „Sztorm” – dzieci wrzucają na chustę lekkie statki z papieru, poruszają chustą tak aby statki pływały
      • „Kto się schował?” – Uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadząca wybiera jedną osobę, która wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i zgadują, kto jest pod chustą.

 8) Zabawy ruchowe; metoda W. Sherborne

      • „Witanie się różnymi częściami ciała” – chodzimy po całej sali na gwizdek dzieci słuchają nauczyciela którą częścią ciała mają się przywitać z sąsiadem
      • „Kołyska” – rodzic siedzi na podłodze, dziecko wtulone pomiędzy nogi i ręce; delikatnie się kołyszą
      • „Tunel” – rodzice stoją po obwodzie koła robiąc z nóg tunel, dzieci przechodzą kolejno pod tunelem
      • „Taniec robotów” – dziecko staje na nogach dorosłego i wspólnie tańczą w rytm muzyki
      • „Plecaki” – rodzic i dziecko siedzą tyłem do siebie i pocierają się wzajemnie plecami
      • „Skała” – rodzic siedzi mocno podparty o podłogę, a dziecko stara się przesunąć skałę

9) Pudełko ze zwierzątkami

      • Rodzice siedzą po Turecku, dzieci siedzą u rodzica. Na hasło: „Z pudełka wychodzą ……… „ ( nauczyciel podaje zwierzątko: pies, kot, ptaszek, wąż, słoń, kura, krówka, motylek, itp. ) a dzieci starają się je naśladować. Na hasło: „Zamykamy pudełko” – dzieci wracają do rodzica

10) „Dreszczyk” – masażyki relaksacyjne

Dziecko siedzi przed rodzicem i rodzic rysuje mu na plecach

      • Tędy płynie rzeczka, (ruch falisty od głowy do bioder),
      • idzie pani na szpileczkach, (stukanie palcami wskazującymi wzdłuż kręgosłupa),
      • tu przebiegły konie – patataj, (stukanie piąstkami wzdłuż kręgosłupa),
      • tędy przeszły słonie, (klepanie dłońmi ułożonymi w kształcie łódeczki),
      • a tu idzie szczypaweczka, (leciutkie szczypanie od krzyża do głowy),
      • zaświeciły dwa słoneczka, (dłonie otwarte, palce złączone, masaż spiralny),
      • spadł drobniutki deszczyk, (lekkie pukanie wszystkimi palcami),
      • czy przeszedł cię dreszczyk? (lekkie szczypanie szyi).

11) „Masaż z myszką”

Rodzic klęka za leżącym na brzuchu dzieckiem, ujmuje jego nogę i ugina w kolanie. Nauczycielka mówi tekst, a dorosły ilustruje go ruchami dłoni na łydce ugiętej nogi (zawsze od pięty do kolana).

      • Cichutko, cichutko w puszystej kurteczce,
      • Chodziła raz myszka po gładkiej półeczce (powolne głaskanie)
      • Znalazła ser żółty, ząbkami go jadła (powolne, lekkie ściskanie, szczypanie)
      • Strzepnęła okruszki (szybkie klepanie, strzepywanie)
      • W kąciku usiadła, okruszki zebrała,
      • Ząbkami je zjadła (powolne ściskanie)
      • Po gładkiej półeczce chodziła w kurteczce ( głaskanie).

Wspólny poczęstunek i zabawa