CELE OGÓLNE
-
- adaptacja do przedszkola dzieci nowych
- poznanie imion dzieci i rodziców podczas wspólnych zabaw, integracja dzieci i rodziców
- nawiązanie kontaktu z dziećmi i ich rodzicami
- oswojenie dzieci z nowym otoczeniem, nauczycielkami
- wzbudzenie zaufania do nauczyciela
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu
- wprowadzenie miłej i przyjaznej atmosfery, pełnej radości i zaufania
- zachęcanie do wspólnej zabawy
- poznanie sali, łazienki i szatni grupy 3 latków
- ułatwienie dzieciom przekroczenia progu przedszkole /dom
- zmniejszenie lęku i eliminowanie stresu u dzieci i ich rodziców przed nowym i nieznanym otoczeniem
- poznawanie dzieci w zabawie dowolnej oraz inicjowanej przez nauczyciela
- poznawanie oczekiwań dzieci i rodziców wobec placówki
- możliwość pokazania elementów pracy opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej
- poznawanie rodziców w działaniu i zabawie z własnym dzieckiem
- przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy w procesie przystosowania.
- CELE OPERACYJNE, DZIECKO
-
-
- zna imiona kolegów, koleżanek
- zapoznaje się z nowym otoczeniem, swoją nauczycielką
- czuje się bezpieczne
- spędza czas w miłej atmosferze i jest chętne do zabawy
- wie, gdzie jest jego sala, łazienka i szatnia
-
METODY
-
-
- słowne: rozmowa, pogadanka, wierszyk, wyjaśnienie, objaśnienie
- czynne (zadaniowe): zadań stawianych do wykonania, ćwiczenia praktyczne
- kierowane aktywnością dzieci
- poglądowe: pokaz, demonstracja
-
FORMY
-
-
- grupowa
- pary
- indywidualna
-
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
-
-
- etykietki z imionami,
- piłka,
- pluszowy miś,
- kolorowanki,
- kredki,
- kartki,
- chusta animacyjna
- balony
- ciastka, owoce, soki, woda
-
PRZEBIEG ZAJĘCIA
1) Przywitanie rodziców i dzieci, wręczenie im wyciętych z taśmy samoprzylepnej naklejek – etykietek z imieniem dziecka
2) Powitanie dzieci:
-
-
- Witam wszystkich, którzy dzisiaj chętnie przyszli do przedszkola (nauczycielka macha do dzieci ręką, a dzieci jej odpowiadają)
- Witam tych, którzy trochę nie chcieli przyjść do przedszkola
- Witam wszystkich, którzy mają dobry humor
- Witam wszystkich, którzy mają trochę zły humor
- Witam wszystkich, którzy chcą się z nami bawić
-
3) zabawa integracyjna „Podaj swoje dłonie”
Podaj proszę swoje dłonie i uśmiechnij się ha,ha
Podaj proszę swoje imię zabawimy się
-
-
- Rodzice wraz z dziećmi stoją w kole (rodzic za dzieckiem) podczas śpiewania podają dziecku misia. Dziecko, które ma misia mówi swoje imię. Zabawa trwa do momentu prezentacji wszystkich uczestników.
-
4) Zabawa balonikami
-
-
- Dzieci dokonują wyboru balonika. Podają go rodzicowi, którego zadaniem jest jego nadmuchać. Dzieci dopingują swoich rodziców.
- Dzieci stają naprzeciwko swoich rodziców. Każde z nich ma przed sobą nadmuchany balonik. Dzieci dmuchają tak, aby balonik przesuwał się do przodu w stronę rodzica. Następnie zamiana ról – rodzic dmucha w stronę swojego dziecka
-
5) Zabawa „Misie”
-
-
- Dzieci tańczą z rodzicami, śpiewając piosenkę i naśladując ruchy misiów:
-
Ty i ja, ty i ja, ty i ja – obracają się dookoła
Misie szare, misie szare obydwa – pokazują na siebie
I kochają się te misie, przytulają swoje pysie – przytulają się do siebie i głaszczą po głowie.
Misie szare, misie szare obydwa – obracają się dookoła.
-
-
- Następnie dzieci wymieniają się parami.
-
6) Rysowane wierszyki
-
-
- Nauczycielka mówi i rysuje na kartce. Rodzic rysuje razem z dzieckiem trzymając rękę dziecka w swojej, potem jest wodzenie palcem po narysowanym zwierzaku przy drugim mówieniu wiersza.
-
„Jeż”
Dla każdego, kto chce zwierza,
narysuje dzisiaj jeża,
najpierw kreskę i półkole,
w środku kolec, kolec, kolec,
kolec, kolec, kolec,
potem oko, no i nos,
w sali mamy jeży stos.
„Słoneczko dla kolegi”
Najpierw jedno duże koło,
Potem kreski rób dokoła,
Kreska duża potem mała
I promyków masa cała.
Jeszcze buzia uśmiechnięta
I śmiejące się oczęta.
7) Zabawy z chustą animacyjną
-
-
- „Kolorowe motyle”- dzieci – motyle wykonują polecenia: przebiegają pod chustą, biegają za chustą, siadają na chuście.
- „Sztorm” – dzieci wrzucają na chustę lekkie statki z papieru, poruszają chustą tak aby statki pływały
- „Kto się schował?” – Uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadząca wybiera jedną osobę, która wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i zgadują, kto jest pod chustą.
-
8) Zabawy ruchowe; metoda W. Sherborne
-
-
- „Witanie się różnymi częściami ciała” – chodzimy po całej sali na gwizdek dzieci słuchają nauczyciela którą częścią ciała mają się przywitać z sąsiadem
- „Kołyska” – rodzic siedzi na podłodze, dziecko wtulone pomiędzy nogi i ręce; delikatnie się kołyszą
- „Tunel” – rodzice stoją po obwodzie koła robiąc z nóg tunel, dzieci przechodzą kolejno pod tunelem
- „Taniec robotów” – dziecko staje na nogach dorosłego i wspólnie tańczą w rytm muzyki
- „Plecaki” – rodzic i dziecko siedzą tyłem do siebie i pocierają się wzajemnie plecami
- „Skała” – rodzic siedzi mocno podparty o podłogę, a dziecko stara się przesunąć skałę
-
9) Pudełko ze zwierzątkami
-
-
- Rodzice siedzą po Turecku, dzieci siedzą u rodzica. Na hasło: „Z pudełka wychodzą ……… „ ( nauczyciel podaje zwierzątko: pies, kot, ptaszek, wąż, słoń, kura, krówka, motylek, itp. ) a dzieci starają się je naśladować. Na hasło: „Zamykamy pudełko” – dzieci wracają do rodzica
-
10) „Dreszczyk” – masażyki relaksacyjne
Dziecko siedzi przed rodzicem i rodzic rysuje mu na plecach
-
-
- Tędy płynie rzeczka, (ruch falisty od głowy do bioder),
- idzie pani na szpileczkach, (stukanie palcami wskazującymi wzdłuż kręgosłupa),
- tu przebiegły konie – patataj, (stukanie piąstkami wzdłuż kręgosłupa),
- tędy przeszły słonie, (klepanie dłońmi ułożonymi w kształcie łódeczki),
- a tu idzie szczypaweczka, (leciutkie szczypanie od krzyża do głowy),
- zaświeciły dwa słoneczka, (dłonie otwarte, palce złączone, masaż spiralny),
- spadł drobniutki deszczyk, (lekkie pukanie wszystkimi palcami),
- czy przeszedł cię dreszczyk? (lekkie szczypanie szyi).
-
11) „Masaż z myszką”
Rodzic klęka za leżącym na brzuchu dzieckiem, ujmuje jego nogę i ugina w kolanie. Nauczycielka mówi tekst, a dorosły ilustruje go ruchami dłoni na łydce ugiętej nogi (zawsze od pięty do kolana).
-
-
- Cichutko, cichutko w puszystej kurteczce,
- Chodziła raz myszka po gładkiej półeczce (powolne głaskanie)
- Znalazła ser żółty, ząbkami go jadła (powolne, lekkie ściskanie, szczypanie)
- Strzepnęła okruszki (szybkie klepanie, strzepywanie)
- W kąciku usiadła, okruszki zebrała,
- Ząbkami je zjadła (powolne ściskanie)
- Po gładkiej półeczce chodziła w kurteczce ( głaskanie).
-
Wspólny poczęstunek i zabawa